You are here: Home » Culinar » 10 rețete simple de post / vegane
10 rețete simple de post / vegane

10 rețete simple de post / vegane

Parcă n-am mai zis de mult ce mănânc, nu? Așa că hai să facem iarăși un articol kilometric. Înainte, însă, aș dori să menționez că ceea ce face mâncare gustoasă sunt condimentele (valabil atât pentru ce e vegan, cât și pentru restul), așa că aici rămâne la alegerea voastră, eu am menționat din condimentele care sunt absolut necesare pentru aroma specifică sau acolo unde am considerat. În rest, fiecare știe mai bine – în felurile care conțin ”carne” (adică texturat de soia sau jackfruit), eu pun amestec pentru falafel, de exemplu. 😉

Burger

Aici treaba e simplă: se găsesc la aproape orice supermarket variante de burgeri vegani (congelați), inclusiv de la Agricola (aceștia sunt în poză mai sus, dar variante cu quinoa există la Lidl uneori, de ex). Eu îi așez frumușel în tavă și îi gătesc la cuptor, îmi plac mai mult așa și, desigur, nu este nevoie de ulei în cazul acestui mod de preparare. Alte variante ar fi cu pălării de ciuperci portobello făcute pe grătar sau cu ciuperci oyster gătite stil ”pulled pork” .

Se ia o chiflă, se despică și se unge o parte cu ketchup și una cu maioneză (cea vegană de la Hellman’s este di-vi-nă!). Se îndeasă niște salată iceberg sau frunze de bok choi sau orice altceva verde vă place (eu urăsc rucola, dar pentru cei care o tolerează poate fi o idee), roșii, cartofi copți (tip cartofi pai sau chips mai gros), o felie de ”brânză” vegană, și poftă. Pe același principiu, se poate face o lipie cu falafel (tot la Agricola am găsit). Nu e de zi cu zi, dar cum mai merge…

Curry sau chilli

Aici treaba e mai mult decât banală. Și rapidă! Se călește într-o lingură de ulei și câteva de apă niște ceapă (eu folosesc această metodă pentru a reduce din aportul de grăsimi procesate). Pentru curry, se pune o conservă de lapte de cocos și turmeric și piper, și se fierbe până devine un sos gros ca o smântână. Pentru chilli, se pune sos de roșii și eventual srirracha. Apoi se adaugă un amestec de boabe după preferințe: fasole albă și roșie, porumb, năut, linte, etc, și se fierbe vreo 5 minute. Condimente după preferințe, eu aleg amestecuri și, desigur, pun mărar uscat care a devenit o nouă obsesie (după drojdie și semințe de cânepă).

Granola 

Aici treaba e și mai simplă! Serios. Se ia un bol generos în care se pun următoarele: fulgi de ovăz și de hrișcă (o cană din fiecare, sau după cum considerați că aveți nevoie), alune de pădure, caju, arahide, nuci, etc – crude, semințe de cânepă, dovleac, floarea soarelui, susan, chia, in, etc, (câte o linguriță sau mai puțin), unt de arahide și tahini (la cantitățile menționate anterior, cam 3 linguri în total, doar cât să lege puuuuțin compoziția), eventual un sirop de arțar (o linguriță). Se amestecă bine, nu va fi ceva foarte umed, și se întinde pe o tavă, se dă la cuptor vreo 15-20 minute la 180 grade, se amestecă des și se verifică, se poate arde ușor. Nu e gata când e uscată!!! E gata când s-au copt puțin semințele. Odată scoasă și răcită, se va usca de la sine. Eu adaug la urma fulgi de cocos și alte fructe uscate (stafide, goji, curmale, caise) și ciocolată amăruie tocată. Granola este excelentă pe înghețată, mai ales pe sorbet (care mie nu prea îmi place de unul singur), în smoothie (ca să simți că ai mâncat ceva, nu doar ai băut un suc mai gros) și chiar ca atare (o gustare mică și densă înainte de sală sau pe munte).

Nachos cu de toate 😀

Asta a fost o idee de moment, dar … ce idee! Din păcate, aici e nevoie de mai mult timp, dar mai grea e așteptarea decât munca în sine. Se ia niște texturat de soia (cel mărunt, pentru … sarmale de post) și se pune la umflat în apă vreo oră-două. Apoi se călește iarăși o ceapă uriașă sau 2 mai mici în puțin ulei și niște apă, se poate adăuga opțional un cub pentru supă (nu știu exact cum se cheamă, eu cumpăr unele de la plafar și aleg mereu fără ulei de palmier sau zahăr și alte prostii; sunt mai scumpe, dar merită fiecare ban, chiar dau un gust și mai ales o textură aparte ”prăjelii” de ceapă în apă). Când ceapa e gătită, punem texturatul de soia și îl gătim vreo 10 minute, amestecând. Eu adaug o lingură de ketchup (schimbă consistența puțin) și o linguriță de sriracha. Când e gata, trântim pe un platou un strat de chipsuri tortilla, peste care punem carnea (falsă) tocată și niște feliuțe de ardei iute și roșii, eventual niște ”cașcaval” / ”brânză” (eu aveam ceva care se dorea a fi feta, dar dat pe răzătoare semăna cu parmezanul). O minunăție!

Oatmeal. Pardon, terci…

Am mai zis cum se face, dar aș dori să menționez că încă mai mănânc și nu m-am plicitisit, pentru că mereu am grijă să fie varietate de toppinguri și să îndeplinească cerințele nutriționale. Și da, este și terci sub toate chestiile alea!

Paste cu hummus și spanac 

Se fierb niște paste. Între timp, se călește ceapă (cum am mai povestit mai sus), usturoi proaspăt, se adaugă spanac (după pofta inimii sau preferințe), iar după 1-2 minute se pun cam 2 căni de hummus, 2-3 linguri de drojdie și puțină apă. Se amestecă până se înfierbântă, nu e musai nevoie să fiarbă, și gata. Merge excelent cu niște semințe, de cânepă sau de pin.

Paste cu sos de dovleac

Rețeta asta e simplă, atâta timp cât aveți deja niște dovleac copt. Dacă nu, aia e, durata de preparare se schimbă. Nu recomand variantele din comerț, la borcan. Așadar, este necesar un dovleac plăcintar deja copt. Se fierb niște paste. Între timp, se dă la blender bostănelul cu 1-2 linguri de semințe de cânepă și cam jumătate de cană de drojdie nutrițională, și ar trebui să iasă ceva ca o spumă de bezele (mie asta mi-a inspirat). Dacă e prea gros, se poate adăuga lapte de cocos sau puțin lapte de soia, iar dacă e prea subțire se mai pune drojdie. Ar merge foarte bine niște usturoi pudră, dă o aromă plăcută și nu e așa deranjant ca cel proaspăt. Eventual niște mărar, hihi. Și e gata. Se pune peste paste și se mănâncă. Nu are prea multe calorii, poate fi un sos excelent și pentru alte mâncăruri (eu am pus și peste cartofi copți în coajă).

Tika Masala cu conopidă

Această Tika Masala e ușor mai complexă, dar la urma urmei este tot un fel de curry. Se ia o căpățână de conopidă, se despică în florete și se pune într-un bol în care avem deja pregătit un sos: câteva linguri de sos de soia, o linguriță de chimen, usturoi pudră, piper (eu nu pun sare deoarece are sosul de soia deja, și la fel fac ori de câte ori îl folosesc, în orice rețetă) și eventual o lingură de ulei. Nu va acoperi conopida cu totul, trebuie doar să o mânjim puțin. 😀 Se pune totul pe o tavă întinsă și se dă la cuptor vreo jumătate de oră la 180 grade. Nu trebuie să o gătim prea tare, doar să se înmoaie puțin, ea este delicioasă și crudă). Dacă nu aveți chef de restul rețetei, puteți mânca această conopidă pur și simplu ca garnitură. Daaar, pentru cei ce vor mai mult, să continuăm: călim iarăși niște ceapă ca înainte, apoi adăugăm turmeric (vreo 2 linguri) și pudră curry (vreo lingură), opțional chutney de mango (o lingură sau mai  puțin, să nu se simtă, are o aromă foarte puternică), completăm cu puțină apă, apoi mai punem ardei gras, o conservă de lapte de cocos, și apoi (de la conservă) năut și linte, eventual ceva verde (mazăre sau spanac, etc) și când e gata punem conopida de mai devreme. Merge excelent cu un piure de cartofi (eu îl fac doar cu o parte din apa în care au fiert și cu drojdie, este excelent așa).

Sushi maki

Aici treaba e iarăși simplă. Mai greu e cu gătitul orezului pentru sushi, dar e plin netul de informații. Practic, trebuie spălat de-l ia mama naibii și fiert cu o anumită cantitate de apă și apoi la urmă dres cu puțin zahăr și oțet. Odată pregătită baza, luăm o foaie de nori peste care așezăm orezul și accesoriile: avocado, castravete (fără partea cu sâmburi), morcov, tofu (simplu sau afumat), unii pun și bețe de cartof dulce copt sau fructe dulci (mango, pară), etc. Orice vreți, aproape. Cu sos de soia sau tamari. Poftă bună. 🙂

 

About anne

Inimă tânără, suflet bătrân.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top