You are here: Home » Util » Alte 5 mituri despre diete și sală
Alte 5 mituri despre diete și sală

Alte 5 mituri despre diete și sală

Dacă tot m-am întors la greutăți, după o nefericită pauză de 3 luni de zile, hai să vă mai scriu câteva rânduri despre prostiile pe care le fac sau cred unii atunci când vine vorba de antrenamente sau regimuri alimentare.

1. Tonifiere sau slăbire locală. Sau – Dacă lucrezi o anumită grupă de mușchi, partea respectivă a corpului va arăta mai bine. Cel mai bun exemplu: exercițiile pentru abdomene duc la ”pătrățele”. Se știe deja că acest mit nu este adevărat și că organismul nostru e mai complex de atât. Da, dacă lucrăm mult un anumit mușchi, acesta va crește și va fi ceva mai evident, valabil pentru orice parte a corpului. Doar că, pentru un aspect tonifiat, e vorba mai mult despre grăsime (toți avem pătrățele sub o pătură … grosuță). Dacă facem multe abdomene, grăsimea de pe burtă nu o să dispară, pur și simplu. Sunt mai mulți factori care determină dispunerea și creșterea sau diminuarea țesutului adipos, și odată ce facem mișcare, organismul începe să ”ardă grăsimi”, dar nu neapărat din zona pe care o stimulăm. Geneticul și sexul sunt cei mai importanți factori determinanți. Numai exercițiile însoțite de un regim alimentar sănătos vor da rezultate vizibile!

A, da. Și aceste rezultate vor fi generale, nu localizate undeva anume. Eu am pornit cu un procent de grăsime corporală de 30%, ceea ce era foarte mult (skinny fat, am mai vorbit despre asta). Am aceeași greutate acum ca și în liceu (aproximativ), dar nu arăt la fel. Ultima dată când am măsurat, cât încă mergeam la sală, procentajul de grăsime era de 16-18%. Diferența nu s-a dus de pe burtă sau de pe fund, ci de peste tot, în proporții variabile. La unele femei se încăpățânează coapsele, la altele brațele, etc. De asta nici nu contează dacă faci abdomene, probabil sunt mai multe șanse la pătrățele cu ceva cardio pe lângă greutăți. 😀

(alte detalii + poze în articolul anterior despre mituri)

Tonifierea bustului. Deși pare că vorbim de același lucru, aici situația este complet diferită. Sânii unei femei nu sunt formați din mușchi, deci nu pot fi tonifiați. Chiar dacă se lucrează pectoralii (ceea ce face un decolteu mai frumos, nu vă speriați că nu cresc nici pe departe la fel de repede pe cât vă imaginați), tot nu se cunoaște mai nimic. Dacă gravitația a început deja să vă deranjeze în zona asta, nu vă mai faceți griji, că vă întristați degeaba. Nu e firesc să avem sânii sub clavicule (așa cum poate părea de pe internet sau de la teve), și nu ar trebui lăsat un asemenea aspect să ne ruineze stima de sine. Sânii naturali sunt cei mai frumoși, oricum ar fi!

2. Nu am timp de sală, deci … la fel de bine ar fi să nu fac nimic. Orice fel de mișcare susținută sau organizată este utilă. Mersul pe jos constant și susținut, timp de cel puțin 45 de minute fără oprire, este considerat exercițiu fizic. Plimbarea prin mall, nu. 🙂 Alergatul, plimbările în ritm alert cu bicicleta, yoga, calisthenics, toate acestea sunt variante bune pentru cei care nu pot merge la sală și le recomand mai ales începătorilor. Din păcate, în cazul meu, nu s-au dovedit prea utile fiindcă greutățile mici pe care le folosesc acasă nu mă stimulează suficient (ca să fac un antrenament de volum am nevoie de mult timp și de un spațiu mai generos decât cel de care dispun). Dar pentru cineva care e la început de drum, toate acestea sunt variante excelente care dau rezultate! Mai este și o chestie de gusturi și preferințe – eu am făcut 100 de genuflexiuni pe zi timp de o lună, ca o provocare, și mi-au crescut mușchii fesieri cu 2 cm, deci a fost eficient, dar nu mi-a făcut plăcere și nu am avut aceeași satisfacție.

3. Dacă vrei să fii sănătos, nu mai mânca niciodată X. Deși sunt câteva chestii pe care nimeni n-ar trebui să le consume (cum ar fi mezelurile), excluderea totală a unor grupuri de alimente este o idee greșită. Excepție fac eliminările totale pe motive de sănătate (diabet, alergii) sau etice (religioase, milă față de animale, etc). Nu moare și nu se îngrașă nimeni de la o cupă de înghețată, atâta timp cât este ocazională – pentru mine, asta înseamnă o dată la 2-3 luni. O găleată de popcorn poate fi o metodă de-a sărbători ceva (în loc de tort, de exemplu, haha). Noi mâncăm cartofi prăjiți de maximum 5 ori pe an, și cel mai recent a fost cu ocazia zilei mele de naștere. Nu e nici o tragedie dacă se mai fac excepții, atâta timp cât în majoritatea timpului se respectă niște principii de bun simț (hrană adevărată, nu doar mâncare). Restricționarea ”pentru tot restul vieții” duce la frustrări și la rezistență mai mică în fața tentațiilor.

4. Dacă transpiri, înseamnă că slăbești. Hai cu neoprenul! Mor când văd reclame sau instagram fitness models care susțin că o centură de neopren este calea către un abdomen sculptat. Ce idioțenie mai e și asta?! Grăsimea din corpul omenesc nu se elimină prin transpirație! Sunt atâtea persoane care se împachetează cu folie alimentară sau care își cumpără chiloți cu saună în speranța de-a slăbi! Pe de o parte, înțeleg de ce ar considera că funcționează, pentru că în urma eliminării apei, centimetrul va arăta o idee mai puțin. Dar de aici și până la a modifica pe bune țesutul adipos e cale lungă, și orice om care are o înțelegere fundamentală a corpului omenesc nu va cădea în plasa slăbitului stând degeaba. Toate acestea se vând și sunt populare pentru că oricine ar prefera să se îmbrace în neopren, să-și trântească fundul pe canapea și să savureze o șaorma în timp ce transpiră maioneza. Haha, siguuuuuur.

5. O calorie e doar o calorie! Sunt mulți care susțin că trebuie consumat un anumit număr de calorii pentru a ne menține în formă, alții care cred mai mult în proporția corectă de macronutrienți, etc. Ceea ce am experimentat eu și consider că este corect și dpdv logic, este că o calorie nu este doar o calorie. Desigur, un om poate să-și mențină greutatea mâncând doar fast food în cantități rezonabile (chiar sunt care au făcut experimente, mâncând de $2 pe zi, consumând doar cartofi, etc), urmărind numărul de calorii sau macronutrienții, dar nu va arăta bine și nici nu va fi sănătos. Vara asta am călcat strâmb și m-am bucurat de înghețată și ciocolată și alte ”prostii” mai des decât aș fi dispusă să recunosc, așa că am avut ocazia să observ cum mă transform, mai ales că nici nu am mai fost la sală. Deși n-am fost complet sedentară, cu siguranță nu îmi epuizam rezervele de glicogen. Nu cred că m-am îngrășat (mi-am propus să nu mă cântăresc nici o dată în 2018), hainele îmi vin la fel, dar se cunoaște că sunt mai ”pufoasă”. E firesc ca un om care mănâncă legume și carne de calitate, leguminoase și fructe de sezon (locale), etc, să arate mai bine decât unul care bagă pâine cu margarină și cartofi prăjiți cu mici. Nu?

P.S. : Tot spun ”vara asta” pentru că mi se pare că luna iunie a durat o veșnicie. Știu că nu suntem nici măcar la jumătatea lui iulie, dar timpul a trecut altfel pentru mine.

foto: weheartit.com

About anne

Inimă tânără, suflet bătrân.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top