You are here: Home » Culinar » Dulciuri sănătoase. Fără zahăr, fără îndulcitor.
Dulciuri sănătoase. Fără zahăr, fără îndulcitor.

Dulciuri sănătoase. Fără zahăr, fără îndulcitor.

Când am decis că nu mai vreau să mănânc zahăr deloc, mi-am dat seama că posibilitățile mele vor fi foarte limitate, fiindcă majoritatea produselor ambalate conțin acest ingredient, și aici nu mă refer doar la dulciuri. Dacă atunci când vine vorba de sosuri și altele asemenea știam că nu voi avea probleme, dacă ne referim la ciocolată&co. situația se schimbă. Eu nu eram o mare mâncăcioasă – mai ales de deserturi, dar puteți să fiți siguri că le-am poftit odată ce mi le-am interzis. Primele zile au fost mai grele, apoi nu mi-a mai trebuit nimic, dar uneori, duminica, parcă aveam chef să-mi fac ceva bun, așa că am decis să risc și să îndulcesc toată treaba cu fructe uscate, curmale mai precis. Am probat și cu smochine, dar n-am fost prea încântată.

Ca în orice alt lucru din viață, moderația e cheia. Eu nu consider că ar trebui să ne privăm de lucruri care ne plac. Dacă vreți o înghețată din când în când, nu văd nici o problemă cu asta. Dar cred sincer că oamenii consumă prea mult zahăr, în general. Cred că nu avem alternative sănătoase pe piață și cred că lumea nu este informată cu privire la ce cumpără și la ce se întâmplă cu organismul lor pe termen lung. Și eu am fost ignorantă o bună vreme, dar acum că știu și înțeleg, nu pot să mai mănânc dulciuri din comerț, pline de margarină (sub tot felul de denumiri) și zahăr (la fel, cu zeci de nume alternative astfel încât să nu bată la ochi). Dar să trecem la ceva concret!

Așa că azi vă ofer 3 rețete mai sănătoase, în ordinea preferințelor (mele).

1. Budincă de mei cu smochine

Se fierbe jumătate de cană de mei conform instrucțiunilor de pe ambalaj. Fierbem vreo 250 g smochine în puțin lapte (sau apă), până când se umflă puțin și devin ca o dulceață sau ca un sos. Dăm la blender până facem gem. 😀 Apoi le amestecăm și gata. Adăugăm și nuci sau caju sau ceva crunchy, pentru textură și gust mai bogat.

2. Ciocolată de casă

Eu mai am pe blog o rețetă, bineînțeles cu zahăr, așa că am zis să fac o probă și fără.

Ingrediente: 250 g curmale uscate, 400 g lapte praf, (aproape) un pachet de unt și cacao.

Preparare: Curmalele le-am fiert în puțin lapte (se poate și cu apă) după modelul smochinelor de mai sus, după care le-am dat la blender. Am pus pe foc iarăși gemul/sosul rezultat, am adăugat mare parte dintr-un pachet de un peste, iar când s-a topit am luat de pe aragaz, am adăugat laptele praf și două linguri de cacao și gata a fost. Se amestecă foarte repede și s-a omogenizat frumos. Am mutat compoziția într-o caserolă de plastic cu gura o idee mai largă decât baza, după care am lăsat să se răcească și am pus-o la frigider. Cu niște nuci, că doar nu suntem animale. 😀 A doua zi am întors caserola cu fundul în sus și ciocolata s-a desprins frumos și a căzut pe un tocător, unde am tăiat-o în pătrățele pe care le-am devorat. Câte una- două pe zi.

3. Negresă

Cea din urmă și cea mai savuroasă e negresa de ieri, care a fost apreciată (azi dimineață) și de colegele de birou ale consortului meu. 😛 Foarte pufoasă și deloc uscată, a fost un deliciu pentru care nici măcar nu mă simt vinovată.

Ingrediente: 250 g curmale uscate, 2 linguri de cacao, mascarpone + smântână (proporții egale, în total vreo 400 g), 4 ouă și făină (integrală) cât cuprinde, bicarbonat de sodiu.

Procedeu: La fel ca înainte, facem din curmalele uscate un sos/gem (fierbem, blenduim). Amestecăm cu ouăle și mascarpone+smântână, apoi încorporăm făina și o linguriță cu vârf de bicarbonat, până când iese o compoziție o idee mai groasă decât cea de clătite. O așezăm într-o tavă, presărăm niște nuci deasupra și așteptăm salivând vreo 30 de minute lângă cuptor (la 180-200 grade). După cum ziceam, e incredibil de pufoasă și deși prima linguriță nu pare foarte dulce (eu am mâncat ultima oară ceva din comerț, deci jumătate zahăr), imediat ce simți aromele fine și naturale chiar nu te mai poți opri.

***

Ca ultimă idee, aș dori să precizez că fructele uscate sunt o metodă mult mai sănătoasă de a îndulci diverse preparate, dar și ele au în general un conținut ridicat de zahăr din fructe (fiindcă sunt deshidratate). După cum am spus și la început, din cauza aromei și a texturii, smochinele nu sunt o alternativă ”neutră”, însă curmalele chiar nu lasă nici un fel de aromă specifică. Voi mai proba și caise și stafide, și revin cu detalii dacă obțin ceva interesant.

Să aveți o săptămână dulce ca o piersică dată-n pârg.

About anne

Inimă tânără, suflet bătrân.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top