You are here: Home » Util » 5 mituri despre diete și sală
5 mituri despre diete și sală

5 mituri despre diete și sală

Motivul pentru care multe femei se feresc să lucreze cu greutăți este lipsa de informație cu privire la această activitate minunată. Și, în general, unul din motivele pentru care oamenii nu fac mișcare sau țin diete stupide este informația greșită sau lipsa acesteia.

Așadar, ca să fac și eu ceva bun pentru societate, o să las aici niște mituri legate de exerciții fizice și despre nutriție. Nu consider că-s vreo expertă, dar tot ce am scris aici am învățat din mai multe cărți pe care le-am citit și din diverse surse de pe internet. Am ales ideile care sunt demonstrate și ușor de verificat, pe care le-am încercat și eu (asta ca să zic și din experiență) și miturile cele mai des întâlnite (pe care le credeam și eu). M-am apucat de sală pentru că am dorit să mă antrenez pentru o competiție. Din păcate, n-am mai participat la acel concurs, dar mă bucur că am avut ocazia să descopăr cât de minunat este să faci mișcare – în cazul meu, acest tip de mișcare.

Dintre sursele mele de informație, menționez două cărți (am citit mai multe, dar nu toate mi s-au părut interesante sau utile): ”Burn the Fat, Feed the Muscle” a lui Tom Venuto și ”The Obesity Code” de Jason Fung.

  1. Dacă mergi la sală, te faci cât un bărbat. Asta e mai mult pentru fete, dar sunt și băieți care se tem să nu se pompeze prea tare. Ideea e că nu e deloc ușor să te faci mare, și cu atât mai greu le este femeilor, care nu au testosteron nici suficient nici constant cât să pună masă musculară exagerată. Pentru a crește masa musculară, este nevoie de antrenament riguros, alimentație foarte bine controlată și câteodată chiar de suplimente (nu toți au chef să mănânce un pui întreg, rotisat, și un cofraj de ouă pe zi). Antrenamentele nu sunt chiar așa de simple, pentru că organismul ajunge la ”plateau” și se obișnuiește cu stimulii, motiv pentru care este nevoie de variație a exercițiilor. Ideea este că e foarte dificil să te faci ”mare”, ceea ce este însă foarte ușor este să pui niște masă musculară și să scapi de niște grăsime.
  2. Exercițiile cardio sunt cele mai bune pentru slăbit. Să ne-nțelegem, eu nu spun că alergatul nu e bun. Ba chiar tot încerc să mă apuc și eu, pentru sănătatea inimii sau plămânilor. Exceptând maratoniștii, un om obișnuit care se duce la sală de câteva ori pe săptămână și pedalează sau rupe banda nu va slăbi decât la început. După 20 de minute de efort fizic susținut, organismul începe să ardă grăsimi, proces care se prelungește inclusiv câteva ore (deși la o intensitate mai mică) după antrenament. Același antrenament repetat de multe ori încetează să fie eficient pentru că organismul e chitit pe homeostază și se adaptează crezând că o să fie prădat de toate grăsimile (ceea ce ar fi foarte grav). Fiecare om consumă un anumit număr de calorii pe zi, număr care depinde de greutate, vârstă, stil de viață și deasemenea de masa musculară. De exemplu, organismul are mult mai mult de cheltuit cu menținerea mușchilor decât a grăsimilor. Așadar, o persoană care are mai multă masă musculară va consuma mai multe calorii în repaos și chiar în somn. Deci, putem spune că la cardio se ard niște calorii câteva ore, în timp ce ulterior antrenamentului cu greutăți (și implicit a creșterii masei musculare) se ard niște calorii non-stop! Când spun masă musculară mă refer la mușchi (adică nu grăsime), nu la chestiile alea pompate de le vedeți pe internet. Carne, zis așa mai popular.
  3. Dietele drastice sunt o metodă bună de a scăpa rapid de kilogramele în plus! Din nou, o mare inepție deși, slavă Domnului, am făcut asta – deci vorbesc din experiență. A mânca mai puțin spre deloc nu înseamnă o reducere masivă decât în ceea ce privește greutatea. Dar stați, că există un șchepsis. Un om are un anumit procentaj de țesut adipos – ceea ce înseamnă că greutatea totală poate fi ok (gen BMI) dar 30% grăsime într-o fată de 50 de kilograme nu arată bine deloc (poate doar îmbrăcată). Așa două persoane pot avea aceeași greutate și arăta complet diferit. În plus, țesutul muscular este mai dens și mai greu, motiv pentru care cântarul nu e cea mai bună metodă de verificare – poți avea tot 50 de kile după câteva luni de sală, dar dimensiuni mai reduse și o formă mai plăcută, nu … incertă, ca înainte (vorbesc de mine, voi sunteți toți și toate minunați). E mult de zis, dar ideea e că ”slăbitul” ar trebui să fie ceva sănătos – adică reducerea țesutului adipos, nu a greutății totale (la curele drastice se pierde întâi apa și apoi greutate inclusiv din mușchi, deci nu e o idee bună deloc). (am poze mai jos, pentru exemplificare) Carbohidrații se leagă de apă, motiv pentru care oamenii care mănâncă mai ales carbohidrați rafinați sunt mai ”pufoși”. Sau rețin apă. Așadar, când nu mai bagă nimic în gură două zile, pierd doar apa aceea și, ulterior, niște masă musculară. Poate și niște grăsime, dar nu așa multă. În condiții extreme, organismul va consuma inclusiv din mușchi pentru a fabrica glucoză pentru creier (inclusiv din mușchiul inimii). Sunt diverse diete și e mult de spus, dar cel mai simplu de reținut este așa: alimentele cât mai puțin procesate sunt cele mai bune, să fie cât mai aproape de varianta naturală (un exemplu pentru pește ar fi: pește crud (sashimi), pește la cuptor sau la abur, pește la conservă, pește afumat). Zahărul rafinat și grăsimile hidrogenate chiar nu sunt necesare pentru organism, în nici o cantitate. Contează și ce mâncăm, dar și când – citiți despre postul intermitent și autofagie, s-a luat și un Nobel pe tema asta.procentaj grasime corporala fotograsime corporala foto
  4. Grăsimile sunt dracu gol. A fost un trend vreo douăj de ani cu ”grăsimile sunt rele”, și în virtutea inerției lumea încă mai crede în asta, deși experiența pe termen lung și studiile au demonstrat că ideea este eronată. Adevărul este că grăsimile bune sunt bune. Sună ciudat, nu? Grăsimile naturale sunt excelente și foarte utile pentru organism, inclusiv în ceea ce privește echilibrul hormonal, reglarea apetitului, etc. Surse bune de grăsimi bune (știu că mă repet) sunt nucile, semințele (mai ales de in, măcinate), măslinele, și uleiurile nerafinate obținute din acestea. Atunci când s-a afirmat că grăsimile nu sunt bune pentru că organismul le depune imediat, lumea s-a orientat către chestii fat-free. Producătorii au profitat de ocazie și, ca să mărească vânzările, au adăugat tot felul de chestii pentru a face iautul ăla sec mai delicios și ademenitor. Nefiind reguli foarte stricte la vremea aia, s-au apucat de turnat zahăr cu tona – și lumea băga non stop lactate fără grăsimi dar doldora de zahăr fiindcă erau convinși că sunt bune. După cum se vede treaba în State și în alte țări, n-a fost ok.
  5. Secretul către un trup minunat în doar 2 săptămâni/luni. Oameni buni, nu există scurtături. Organismul, după cum am mai zis, e chitit pe homeostază. Asta înseamnă că el are o greutate ”presetată” și va reveni la acea greutate. Desigur, cu efort susținut și cu un stil de viață sănătos, menținerea unei greutăți ”ideale” devine mai ușoară și se poate chiar modifica greutatea ”presetată” a organismului. Nu există nici o rețetă secretă pentru slăbire sau tonifiere. Pentru a pierde din țesutul adipos, este nevoie de o dietă pe termen lung, sau ceea ce se numește un stil de viață sănătos. Dacă renunțați la dulciuri și pâine o lună, veți vedea mari îmbunătățiri, dar ele vor dispărea imediat ce reveniți la alimentația de dinaintea dietei. De aceea dietele nu funcționează: pentru că nu sunt concepute să fie ținute la infinit. Oamenii urăsc restricțiile și atunci mai devreme sau mai târziu vor renunța la diete – asta ca să nu mai vorbim că de cele mai multe ori nu sunt sănătoase, pentru că sunt restrictive și deci nu primim toți macro și micronutrienții necesari. De exemplu, controversata dietă Atkins poate fi extrem de utilă celor cu diabet, dar majoritatea oamenilor vor avea o viață tare grea dacă vor încerca să o țină pe termen lung. Este foarte restrictivă. Despre beneficiile în ce privește sănătatea nu mă pot pronunța, dar sunt convinsă că extrem de puțini oameni au voința necesară să mănânce doar proteine și grăsimi sănătoase și rar de tot o frunză de salată (gen, singurii carbohidrați acceptabili). Ideea este ca mâncarea să fie variată și sănătoasă. Sigur, pierderile în greutate vor fi lente, dar în schimb vor fi sănătoase și sustenabile. Cât despre tonifiere, nu știu dacă mai este necesar să spun ceva. Văd pe internet ”antrenament de 5 minute pe zi mai bun decât o oră la sală”. Cum poate fi adevărat așa ceva? În primul rând, în alea 5 minute, orice ai face, nu arzi nici o grăsime – doar consumi carbohidrații ingerați și digerați, adică sursa cea mai simplă și la îndemână de energie. Abia după ce aceasta este epuizată, se trece la altceva.  Și mai cred că lumea ar trebui să știe că un abdomen cu pătrățele se face în bucătărie, nu la sală. Crunch-urile sunt utile, și dealtfel orice exercițiu pentru core muscles este extrem de util, pentru postură, pentru forță, pentru aspect fizic și pentru diminuarea durerilor de spate, de exemplu. Dar orice om care face mișcare are pătrățele – ideea e că sunt acoperite de un strat mai mic sau mai mare de grăsime, care se pierde printr-un stil de viață sănătos. Și nu, nu se slăbește local. Se slăbește peste tot, după cum are chef corpul nostru, deci dacă lucrăm abdomenul nu scade grăsimea de pe el. Nu există scurtături. Doar muncă, muncă și muncă. Și perseverență. Apoi încă niște muncă. La fel ca în orice alt lucru în viață.

Atât, că m-am lungiiiiiiiiit. Sper să vă fie de folos informațiile și, după cum am zis, pentru mai multe detalii puteți studia postul intermitent și eventual cărțile pe care le-am menționat mai sus.

Încă ceva: pozele alea cu vene vizibile și mușchi pompați sunt făcute atunci când oamenii sunt în forma de concurs, adică într-o anumită săptămână, timp de câteva zile. Oamenii aceia nu arată așa tot timpul anului, este imposibil dpdv fizic, și nesănătos.

Hai, la mișcare! Eu mă pregătesc să mă duc iar la sală, deși azi am o febră la piept de abia mi-am putut schimba tricoul. Ceea ce vă doresc și dumneavoastră, haha. Glumesc. Vă doresc să găsiți ceva care vă face fericiți și sănătoși!

Pe curând!

About anne

Inimă tânără, suflet bătrân.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top